وبلاگ - اخبار IT - فراداده

مراقبت از چشم در مقابل کامپیوتر.

مراقبت از چشم در مقابل کامپیوتر

مراقبت از چشم در مقابل کامپیوتر موضوع بسیار مهم و حائز اهمیتی است. با توجه به اینکه بسیاری از ما در محل کار از رایانه استفاده میکنیم، فشار وارد بر چشم به یک شکایت مهم مربوط به کار تبدیل شده است. مطالعات نشان می دهد که فشار چشم و دیگر علائم بصری مزاحم در 50 تا 90 درصد از کارکنان کامپیوتر رخ می دهد.

این مشکلات می توانند از خستگی فیزیکی، کاهش بهره وری و افزایش تعداد اشتباهات کار، تا ناراحتی های جزئی مانند تکان دادن چشم و قرمزی چشم باشند.

در اینجا چند اقدام آسان برای مراقبت از چشم در مقابل کامپیوتر ارائه شده است:

امتحان جامع چشمی بدهید.

امتحان جامع چشمی معمول، مهمترین چیزی است که می توانید برای جلوگیری یا درمان مشکلات بینایی کامپیوتری انجام دهید. اگر بیش از یک سال است که آزمون چشم نداده اید، ترتیب یک ویزیت را با چشم پزشک نزدیک به خود بدهید.

بر طبق گزارش مؤسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی NIOSH، کاربران کامپیوتر باید قبل از شروع کار با کامپیوتر و یک بار در سال پس از آن، امتحان چشم بدهند.

در طول امتحان خود، مطمئن باشید که به پزشک چشم خود بگویید که اغلب از کامپیوتر محل کار و خانه استفاده می کنید. وقتی که پشت رایانه خود نشسته اید، فاصله چشمان خود را از صفحه نمایش اندازه گیری کنید و این اندازه گیری ها را در ازمون خود بیاورید تا پزشک چشم شما بتواند چشمان شما را در این فاصله کاری خاص آزمایش کند.

از نور مناسب استفاده کنید.

فشار روی چشم اغلب از طریق نور بیش از حد روشن خورشید در فضای باز از طریق یک پنجره یا از روشنایی داخلی ایجاد می شود. هنگام استفاده از کامپیوتر، روشنایی محیط شما باید نیمی از روشنایی باشد که معمولا در اکثر دفاتر مشاهده می شود.

نور بیرونی را با بستن پرده ها، سایه ها یا در پوش ها از بین ببرید. نور داخلی را با استفاده از لامپ های کم مصرف یا لوله های فلورسنت کاهش دهید، یا از لامپ ها و لوله های با شدت پایین استفاده کنید. در صورت امکان، مانیتور یا صفحه نمایش رایانه خود به گونه ای قرار دهید تا پنجره ها به جای جلو یا پشت آن به سمت طرف مقابل قرار بگیرند.

بسیاری از کاربران کامپیوتر می توانند در چشمان خود احساس بهتری داشته باشند در صورتی که از کار در نور های فلورسنت بالا استفاده کنند. در صورت امکان، چراغ های فلورسنت بالایی را در دفتر خود خاموش کنید و از چراغ های کف استفاده کنید که نور غیر مستقیم یا لامپ هالوژن را به جای آن فراهم میکنند.

گاهی اوقات تغییر به روشنایی فلورسنت " طیف کامل " که تقریبا نزدیک به طیف نور تابشی از نور خورشید است، می تواند برای کار رایانه ای نسبت به لوله های معمولی فلورسنت راحت تر باشد. اما حتی روشنایی کامل طیف نیز ممکن است موجب ناراحتی شود. اگر از نورهای بالای سر خود اذیت میشوید، تعداد لامپ های فلورسنت نصب شده بالای فضای کاری کامپیوتر خود را کاهش دهید.

انعکاس نور را به حداقل برسانید.

درخشش دیوارها و سطوح را می بایست از بین ببرید، و مانع درخشش انعکاس نور در صفحه ی دسکتاپ (desktop) خود شوید. حتما از یک صفحه ضد انعکاس بر بروی دسکتاپ خود استفاده نمایید زیرا میزان آسب وارد شده به چشم شما را تا حد بسیار زیادی پایین می آورد.

به چشمانتان ورزش دهید.

یکی دیگر از علل وارد شدن آسیب به چشم هاهنگام کار با کامپیوتر، تمرکز زیاد است. انجام این تمرین باعث افزایش توانایی چشم از قفل شدن پس از انجام کار طولانی می باشد.